Friday, October 14, 2011

GEJALA SOSIAL : MAT REMPIT

Gambar Hiasan
Mat Rempit adalah satu istilah untuk "individu yang mengambil bahagian dalam perlumbaan jalan yang menyalahi undang-undang" Malaysia, biasanya melibatkan motosikal Underbone dikenali sebagai Kapcai atau skuter. Tidak semua Mat Rempit terlibat dalam lumba jalan, sebahagian daripada mereka melakukan aksi ngeri untuk bersenang-senang, seperti wheelie, superman (berbaring rata di atas kerusi ), wikang, dan kala jengking (berdiri di atas kerusi dengan sebelah kaki semasa wheelie), atau shuttu le katti.

Mat Rempit biasanya bergerak dalam kumpulan dan bangsa di pusat-pusat bandar yang sibuk pada malam hujung minggu. Sejak kebelakangan ini, Mat Rempit telah dikaitkan dengan gengsterisme, geng rompakan, jalan berjuang, menyerang, vandalisme, kecurian dan buli. Kebanyakan motosikal yang digunakan oleh Mat Rempit tidak memenuhi spesifikasi "standard", atau telah diubahsuai dengan meluas untuk kelajuan yang lebih besar, atau semata-mata untuk membuat ekzos bising.

Selain itu, sesetengah Mat Rempit tidak mempunyai lesen motosikal yang sah, tidak membayar cukai jalan, dan menunggang motosikal yang dicuri., semakin banyak kawasan perumahan juga telah bertukar menjadi trek perlumbaan. Ia adalah dianggarkan bahawa terdapat kira-kira 200,000 Mat Rempit di Malaysia.

Di sesetengah negara lain, istilah Mat Rempit juga digunakan, tetapi lebih merujuk kepada salah satu sebagai kekasih motosikal atau rider (Mat Motor), bertentangan dengan pelumba motosikal haram. Kadang-kadang terma Mat Rempit disalahgunakan untuk merujuk mana-mana individu yang menunggang motosikal Underbone. Berkaitan dengan ini ialah Konvoi Mat, yang mendakwa diri mereka sebagai versi bukan perlumbaan Mat Rempit.
Mat Rempit adalah satu istilah untuk "individu yang mengambil bahagian dalam perlumbaan jalan yang menyalahi undang-undang"

KEGANASAN

Pada April 2009, Ketua Polis Negara Malaysia Tan Sri Musa Hassan berkata bahawa Mat Rempit telah menjadi ganas dan kurang ajar dan bukannya hanya menjadi kacau ganggu awam. Beliau berkata, "Kami telah tegas terhadap Mat Rempit yang telah mula terlibat dalam rompakan, ragut dan bahkan menyerang pengguna jalan raya yang tidak bersalah." Beliau juga berkata bahawa "Ibu bapa mesti lebih bertanggungjawab dan tidak seharusnya membenarkan anak-anak di bawah umur mereka untuk memandu kereta atau menunggang motosikal "



PENGARUH POLITIK

Terdapat beberapa pengaruh politik dalam membantu Mat Rempit.


Mat Cemerlang
Khairy Jamaluddin dan Abdul Azeez Abdul Rahim dari Putera UMNO cuba untuk menjenamakan semula "Mat Rempit" sebagai "Mat Cemerlang". Cadangan oleh Khairy bahawa "Mat Rempit" seharusnya menjadi "Mata dan Telinga" untuk Pasukan Polis Malaysia.



Menerima Mat Rempit

Datuk Mohamed Jaafar daripada UMNO mencadangkan bahawa Mat Rempit diterima pakai untuk membimbing dan menyelamatkan mereka daripada melakukan aktiviti merbahaya.

 


Kelantan membina trek untuk Mat Rempit
 

Kosmo! melaporkan bahawa Mat Rempit di negeri Kelantan akan dibenarkan untuk menunjuk-nunjuk kemahiran mereka di trek khas yang akan dibina oleh kerajaan negeri tidak lama lagi. Kerajaan Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata trek di Tanah Merah tidak membazirkan wang.
"Mereka (Mat Rempit) sentiasa membuat ibu-ibu mereka dan isteri-isteri risau. Dengan trek, mereka akan mempunyai tempat yang sesuai untuk meluahkan perasaan dan menunjukkan keberanian dan bahasa Muluk-Muluk mereka " 


Kedah mempertimbangkan litar untuk Mat Rempit berlumba
Kerajaan negeri Kedah sedang mengkaji kemungkinan membina litar Mat Rempit untuk berlumba dan mengatasi ancaman itu, berkata pilihan lain adalah untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan untuk mereka sebagai sebahagian besar daripada mereka lagi menganggur. Azizan berkata:
"Kami akan mengkaji terlebih dahulu jika litar di Kelantan telah berkesan dibendung ancaman"


( Sumber : Wikipedia )